قزوین رتبه یازدهم ابتلا به دیابت در کشور

  معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی  قزوین گفت: ما در حال حاضر در بیماری دیابت دارای جایگاه ۱۱ کشوری هستیم  و در فشار خون نیز در رتبه ۱۷ قرار داریم.     به گزارش پایگاه خبری پرسشگر قزوین ، جلال رحمانی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت استان قزوین در نشست مطبوعاتی

کد خبر : 693
تاریخ انتشار : یکشنبه 2 بهمن 1401 - 14:51
قزوین رتبه یازدهم ابتلا به دیابت در کشور

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی  قزوین گفت: ما در حال حاضر در بیماری دیابت دارای جایگاه ۱۱ کشوری هستیم  و در فشار خون نیز در رتبه ۱۷ قرار داریم.

 

 

به گزارش پایگاه خبری پرسشگر قزوین ، جلال رحمانی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت استان قزوین در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه که ظهر امروز برگزار شد ، اظهار کرد: سیزدهمین بسیج ملی تغذیه با شعار حال خوب با وزن مناسب در حال برگزاری است که تا تاریخ هفتم بهمن ماه در کشور و به دنبال آن در قزوین ادامه دارد.

 

وی افزود : وضعیت چاقی در حال حاضر در جهان در حال افزایش است و‌ حدود ۸۰۰ میلیون نفر با چاقی زندگی می کنند و در حال حاضر ۶۳ درصد افراد جامعه دارای اضافه وزن و‌چاقی هستند.

 

رحمانی خاطر نشان کرد: در منطقه مدیترانه شرقی که ایران هم جزو این منطقه محسوب می شود حرکت به سمت رژیم‌های ناسالم پیش می روند و سبک زندگی تغییر پیدا می کرده و خوردن غذاهایی همچون فست فودها و سرخ کردنی ها افزایش یافته است .

رئیس مرکز بهداشت استان قزوین ادامه داد: از آنجایی که فعالیت ها و تحرک های بدنی کاهش پیدا کرده
نیمی از بزرگسالان منطقه در دنیا تحت تأثیر اضافه وزن قرار گرفته اند.

وی یاد آور شد: در حال حاضر ۶۲ درصد مرگ ها را بیماری های غیر واگیر به خود اختصاص داده که اکثرا ناشی از تغذیه ناسالم و‌ عدم تحرک بدنی است .

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین اعلام کرد: بیشتر افراد چاق در کشورهای با درآمدهای کم هستند چرا که افراد تلاش می کنند تا با کربوهیدرات ها خود را سیر کنند.

 

وی عنوان کرد: چاقی در کودکان بر سلامت رفاهی، اجتماعی، عاطفی و اعتماد به نفس کودک تاثیر مستقیم دارد.

 

رحمانی اضافه کرد: چاقی به عنوان حالتی از تجمع غیر طبیعی و منجر به بافت تعریف می شود و افراد با توده بدنی طبیعی و با توده شکمی خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را دارند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر آنقدری که تحرک بدنی داریم بیش از آن ، تغذیه استفاده می کنیم‌ و همین امر سبب افزایش وزن و‌چاقی شده است .

رئیس مرکز بهداشت استان قزوین بیان کرد: از عوارض شایع اضافه وزن و چاقی می توان به خطرات بیماری های غیر واگیر ، بیماری های قلبی عروقی ، دیابت، اختلالات اسکلتی، برخی سرطان ها و غیره اشاره کرد.

وی خاطر نشان کرد: مصرف نوشیدنی های شیرین خطر ابتلا به دیابت را ۲ برابر می کند از این رو باید مصرف نوشیدنی ها را محدود که متاسفانه در جامعه امروز افزایش یافته است .

 

رحمانی تاکید کرد: هر فرد باید روزانه حداقل ۳ تا ۵ واحد سبزی و ۲ تا ۴ واحد میوه مصرف کند که کاهش مصرف میوه‌ و‌ سبزی می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

رئیس مرکز بهداشت استان قزوین اعلام کرد: نان سبوس دار برای کودکان بسیار مناسب است لذا بهتر است در رژیم غذایی کودکان قرار گیرد هم چنین محدودیت در مصرف روغن ها نیز باید لحاظ شود چرا که افزایش مصرف روغن ها باعث افزایش وزن خواهد شد.

رحمانی اعلام کرد: میانگین مصرف قند و شکر در استان ۶۶ گرم و این درحالی است که مصرف مجاز باید ۴۰ گرم‌ باشد.

وی بیان کرد: میانگین مصرف روغن ۴۶ گرم در روز است که افراد مجاز به مصرف ۳۵ گرم‌ هستند بنابراین ۱۱ گرم اضافه مصرف می کنند.

رحمانی اعلام کرد: میانگین مصرف روزانه سبزی در استان ۲۲۸ گرم است که البته هر فرد باید حداقل ۳۰۰ گرم مصرف کند هم چنین میانگین مصرف روزانه میوه ۲۱۲ گرم است که باید هر فرد متوسط ۲۸۰ گرم مصرف کند.

وی بیان کرد: متوسط مصرف شیر و لبنیات ۱۹۰ گرم است که این رقم باید ۲۵۰ گرم باشد بنابراین با کمبود مصرف در استان مواجه هستیم.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مطرح کرد: متاسفانه میزان مصرف نمک در استان دو برابر مقدار نیاز و مجاز است و در حالی که هر فرد مجاز به مصرف ۵ گرم نمک در روز است اما مصرف میانگین نمک در استان روزانه ۱۰.۸ گرم است هم چنین مصرف شکر هم در استان ۲ تا ۳ برابر میانگین مجاز است.

رحمانی توضیح داد: ما در حال حاضر در بیماری دیابت دارای جایگاه ۱۱ کشوری هستیم و در فشار خون نیز در رتبه ۱۷ قرار داریم.

وی افزود: قزوین در چاقی در جایگاه ۱۲، در اضافه وزن در جایگاه ۸ در کشور قرار دارد و البته در مصرف سبزیجات جایگاه دوم کشور هستیم .

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد: متاسفانه مصرف دخانیات در استان بسیار بالا است و در جایگاه نخست قرار داریم که البته به نظر می رسد آمار ما به دلیل اینکه از طریق خوداظهاری بوده نسبت به دیگر استان ها دقیق تر باشد و همین امر موجب شده تا در جایگاه نخست قرار گیریم .

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی در پایان گفت : در مصرف الکل در جایگاه دوم ، در مصرف تنباکو در جایگاه ششم هستیم .

انتهای پیام/

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تخفیف ویژه خبرنگاران
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp