محققان توانسته‌اند با تلسکوپ جیمز وب عکسی بگیرند که برای اولین‌بار یک کمربندی سیارکی در بیرون از منظومه ما را نشان می‌دهد.

سید محمد تقی تقوی

تلسکوپ جیمز وب تصویر اولین کمربند سیارکی خارج از منظومه شمسی را تهیه کرد

در فاصله 25 سال نوری از زمین یکی از پرنورترین ستاره‌های آسمان شب به‌نام فم‌الحوت یا «دندان ماهی» وجود دارد. در اطراف این ستاره سه میدان غباری متفاوت قرار گرفته است که تلسکوپ فضایی جیمز وب اخیراً توانسته از یکی از آن‌ها عکس بگیرد. این میدان در واقع نوعی کمربند سیارکی است که برای اولین بار در بیرون از منظومه شمسی مشاهده شده است.
کد خبر : 788
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 اردیبهشت 1402 - 18:20
تلسکوپ  جیمز وب تصویر اولین کمربند سیارکی خارج از منظومه شمسی را تهیه کرد

رصدهای تلسکوپ فضایی جیمز وب نشان داده است که در نزدیکی ستاره دندان ماهی کمربندی از سیارک‌ها وجود دارد که اندازه آن بسیار بزرگ است. اندازه این کمربند از نقطه تقریبی ۷ واحد نجومی به ستاره تا حدود ۸۰ واحد نجومی کشیده شده است. به‌عبارت دیگر، این کمربند سیارکی حدود ۱۰ برابر بزرگ‌تر از چیزی است که اخترشناسان انتظار داشتند پیدا کنند.

بااین‌حال، جذاب‌ترین ویژگی سامانه فم‌الحوت چیز دیگری است. در بیرون از کمربند سیارکی داخلی این سامانه، یک کمربند سیارکی دیگر وجود دارد که با همه چیزهای داخل مدار این ستاره زاویه ۲۳ درجه‌ای دارد.

«آندراس گاسپار»، پژوهشگر ارشد این مطالعه می‌گوید: «این خصوصیتی واقعاً منحصر به‌فرد برای این سامانه است.» او باور دارد که این زاویه کج احتمالاً ناشی از سیاره‌هایی در مدار فم‌الحوت است که اخترشناسان هنوز آن‌ها را شناسایی نکرده‌اند.

«جورج رایکه»، یکی از اخترشناسان دخیل در این پروژه می‌گوید: «کمربندهای اطراف فم‌الحوت شبیه رمان‌های اسرارآمیزند: سیاره‌ها کجا هستند؟ فکر نمی‌کنم خیلی عجیب باشد که بگوییم احتمالاً سامانه سیاره‌ای بسیار جالبی اطراف این ستاره وجود دارد.»

کمی دور از فم‌الحوت یک کمربند سیارکی بیرونی شبیه به کمربند کوئیپر منظومه شمسی نیز وجود دارد. این کمربند حاوی پدیده‌ای است که گاسپار و همکارانش آن را «ابر غبار بزرگ» نامیده‌اند. مشخص نیست که این پدیده بخشی از سامانه دندان ماهی است یا از پشت آن می‌درخشد.

به‌گفته محققان احتمالاً سه یا چند سیاره در حدود اندازه اورانوس و نپتون وجود دارند که به‌دور فم‌الحوت می‌چرخند. آن‌ها حالا مشغول بررسی تصاویر جیمز وب از این سامانه هستند تا شاید بتوانند بدنه‌های سیاره‌ای بیشتری را پیدا کنند. نتایج یافته‌های اخترشناسان در مجله Nature Astronomy منتشر شده است.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تخفیف ویژه خبرنگاران
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp