خبرنگاران پاسخ می دهند؛

طهورا قلی پور برزگر

عبور از خطوط قرمز آری یا نه ؟

خبرنگاران دیار مینودری این بار پاسخگو این سوال هستند که آیا حاضرند به خاطر مردم از خطوط قرمزی عبور کنند که بعضاً ممکن است برایشان هزینه زا باشد و یا اینکه ترجیح می دهند از این خطوط عبور نکنند و متحمل هزینه هم نشوند.
کد خبر : 864
تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 مرداد 1402 - 18:10
عبور از خطوط قرمز آری یا نه ؟

به گزارش پایگاه خبری پرسشگر قزوین، هر ساله با نزدیک شدن به هفته خبرنگار بازار تبریک‌ها و برگزاری مراسم های گرامیداشت گرم‌می شود و شاید به هر رسانه ای که مراجعه شود نوشتن از مشکلات و مسائلی صنفی  خبرنگاری به چشم بخورد.

هرکس که اندک آشنایی با حوزه خبر و خبرنگاری داشته باشد می داند که فعالیت در حوزه رسانه علی رغم پستی و بلندی های که دارد شیرین و دلچسب است اما نکته قابل توجه در این مسیر وجود بعضی باید و نباید هایی است که برای برخی از رسانه ها تعریف می شود که گاها خبرنگار را از مسیر مورد نظرش دور می کند.

اگرچه اساسا هر رسانه ای به سیاست گذاری خاص خود نیازمند است اما گاه ممکن است این سیاست گذاری با چاشنی منافع شخصی همراه باشد و یا اینکه افراد به واسطه حفظ منافع خود و یا به منظور جلوگیری از تبعات ناشی از عدم توجه به سیاست گذاری های رسانه مد نظر نسبت به عبور از خط قرمز ها ممانعت کنند و در بعضی حوزه ها که از حساسیت های بالایی برخوردار است وارد نشوند.

اگرچه ممکن است عبور از بعضی خط قرمزهایی که در رسانه ها مطرح شده به نفع مردم باشد اما می تواند برای خبرنگار و یا فعال رسانه ای تبعاتی داشته باشد.

حال نظر برخی از پیشکسوتان حوزه رسانه را مبنی بر اینکه آیا حاضرند به خاطر مردم از برخی خطوط قرمز عبور کنند و هزینه عبور از آن را متحمل شوند جویا شدیم .

جابر خرم نیا مدیر مسئول پایگاه خبری شفق می گوید: اگر منظور از خطوط قرمز مسائل هزینه زایی باشد که خبرنگار در صورت اشتغال به آن متحمل هزینه می شود و البته کمتر افرادی به این دست موضوعات می پردازند، در صورتی که گفتن آن حق  لازم و منافع مردم در گرو آن باشد قطعا خبرنگار مکلف به انجام آن خواهد بود.

وی ادامه می دهد : پرداختن به موضوعاتی هم چون شفافیت، مبارزه با فساد و عدالت خواهی به نحوی گاها خط قرمز به شمار می رود و زمانی که شخصی به عنوان خبرنگار در حوزه مبارزه با مفاسد به عنوان یک چهره عدالت خواه معرفی شود برایش هزینه بر خواهد بود در این زمان عده ای بنا به صلاح دید خود به آن نمی پردازند و آن را به نوعی خط قرمز تلقی می کنند .

مدیر مسئول پایگاه خبری شفق اعلام می کند: از نگاه من قطعا آن چیزی که گفتن آن حق است و منافع مردم و حقانیت مسیر را ایجاب می کند یک خبرنگار تکلیف دارد که سراغ آن برود و آن را مطرح کند و من هم طبیعتاً این طور هستم که اگر چیزی را حق ببینم و مستند و مستدل باشد حاضر به رد کردن از خط قرمز هستم .

خرم نیا معتقد است : گاهی عبور از خط قرمز های تعریف شده و ادامه دادن مسیر به نفع مردم، رضایت خدا و رعایت اخلاقی در شغل خبرنگاری ممکن است تبعات و هزینه های داشته باشد اما در نهایت وجدان آسوده درپی خواهد داشت .

از خطوط قرمز عبور نمی کنم

فرض الله فرامرزی از پیشکسوتان رسانه ای استان می گوید: خطوط قرمز تعریف شده یا منشأ قانونی و یا منشأ محدودیت ها و ممنوعیت های اجتماعی و اخلاقی دارد لذا هر دو حالت هشدار دهنده بود و عبور نخواهم کرد.

وی ادامه می دهد : حریم خصوصی افراد به نوعی خط قرمز است و ورود به آن هشدار دهنده خواهد بود لذا بنده هیچ گاه در حوزه هایی که هشدار دهنده باشد ورود پیدا نخواهم کرد.

حیدر ولیزاده

وظیفه ذاتی خبرنگار عبور از خطوط قرمز به نفع مردم است

حیدر ولیزاده مدیر مسئول عصر قزوین اظهار می کند: صحبت کردن در این خصوص بسیار ساده است اما اگر بخواهیم وارد عمل شویم دشوار می شود چرا که اکثر کسانی که خبرنگاری شغل اصلی آن هاست شغل دیگری را نمی توانند انجام دهند لذا زمانی که از خط قرمز ها به نفع مردم خارج می شوند در این صورت معیشت، شغل ، زندگی و آینده آن ها به خطر می افتد و دردسر ایجاد می شود .

وی ادامه می دهد: من به شخصه این حق را به بسیاری از خبرنگاران می دهم که از این خطوط قرمز عبور نکنند
اما خودم حتما هر زمانی که علیه مردم بی عدالتی و ظلم شد و یا نفع عموم مردم در نظر گرفته نشده حتما عبور می کنم چرا که وظیفه ذاتی خبرنگار است .

ولیزاده معتقد است: کسانی که با من آشنایی دارند شاهد هستند که به دلیل عبور از خط قرمز ها هزینه داده ام و این موضوع از سال های دور ادامه داشته و امروز هم ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه البته عبور از خط قرمز ها به معنی کار غیر اخلاقی نیست گفت: ممکن است یک خط قرمزهایی تعیین شده باشد که قانونی و اخلاقی نیست به عنوان مثال از مسئولینی انتقاد می کنیم که او در مقابل شخص منتقد را ضد انقلاب خطاب می کند در حالی که چنین نیست اما بنده به دلیل آسودگی وجدان خودم عبور خواهم کرد.

محبوبه امیدوار

لزوم پایبندی به قانون از مهم ترین سرفصل های رسانه است

محبوبه امیدوار سردبیر هفته نامه مینودر می گوید: لزوم پایبندی به قانون از مهمترین سرفصل های هر شغلی محسوب می شود که در قانون مطبوعات هم به این مسئله اشاره شده است.

وی اضافه می کند: عدم رعایت خطوط قرمز به منزله زیر پا گذاشتن قانون است و از آنجایی که خبرنگار به عنوان یک الگو در سطح جامعه به شمار می رود باید قانون پذیری و توجه به قانون را سرلوحه کار خود قرار دهد، چه بسا عبور از خطوط قرمز منافع ملی را به مخاطره بیندازد که به صلاح مردم نباشد.

امیدوار اعلام می کند: من هم به عنوان یک خبرنگار و یک شهروند که در این کشور زندگی میکنم پایبندی به قانون را اولویت خودم می دانم و قطعا رعایت قانون توسط یک خبرنگار و عدم خروج از خطوط قرمز مورد پذیرش مردم نیز هست.

به گزارش پرسشگر قزوین ، آنچه که در جامعه امروز ضرورت دارد بیان مشکلات و دغدغه های مردم و گاها عبور از خط قرمز هایی است که در برخی رسانه ها وجود دارد لذا در بعضی بازهای زمانی عبور از این خط قرمز ها می تواند سبب اعتماد جمعی در بین مردم شود ، البته عبور از خطوط قرمز به منزله به خطر انداختن منافع ملی نیست بلکه بیشتر به دنبال آن است تا مخاطبین اعتماد لازم را نسبت به رسانه داشته باشند و البته ممکن است گاها برای خبرنگار هزینه های شخصی و یا کاری هم ایجاد کند.

 

با وجود اینکه عبور از خطوط قرمز می تواند هزینه زا باشد اما عمده فعالان رسانه ای و خبرنگاران معتقدند جایی که عبور از خطوط قرمز به نفع مردم باشد حاضر به انجام هستند حال باید دید که تا چه میزان خبرنگاران پهنه مینودری در این زمینه موفق بوده اند که قضاوت آن را باید به مردم سپرد.

گزارش :طهورا قلی پور برزگر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تخفیف ویژه خبرنگاران
Cresta Help Chat
Send via WhatsApp